• Vereniging

Lezing "August von Bonstetten. Een Zwitsers militair schetst ‘s – Hertogenbosch 1815 - 1824"

Beste Heemkunde leden, van harte nodig ik jullie allen uit voor de derde lezing van 2019 met de titel:

"August von Bonstetten.
Een Zwitsers militair schetst ‘s – Hertogenbosch 1815 - 1824"

Datum: dinsdag 12 november 2019.
Inleider: drs. Jav Biemans

In 2019 en 2020 wordt veel aandacht besteed aan 75 jaar bevrijding. Daarbij worden herinneringen, verhalen en foto’s naar boven gehaald. Daardoor krijgen we een inkijk in het leven van 75 jaar geleden.

Hoe meer tijd er verstrijkt hoe moeilijker het wordt een tijdsbeeld te schetsen. Historicus Jac. Biemans ontdekte unieke documenten in particuliere en openbare collecties in Argentinië, Frankrijk en Zwitserland van August von Bonstetten. In 1815 arriveerde deze militair in Den Bosch als Zwitsers officier in dienst van het Koninklijk Nederlands leger onder Willem l . Vanaf dag een hield hij een dagboek bij en maakte hij talloze tekeningen en schetsen. Deze bieden een fascinerende inkijk in het ’s-Hertogenbosch in de eerste jaren van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Door deze documenten krijgen we een beeld van het dagelijks leven van een militair, van zijn eet- en drinkgewoonten tot zijn verliefdheden en van zijn omgang met collega’s.
De spannende speurtocht naar deze bronnen en de achtergronden van Zwitsers in Nederlandse dienst en het tijdsbeeld worden verteld door Jac. Biemans, medewerker PR en Educatie bij de Afdeling Erfgoed van de Gemeente ’s-Hertogenbosch.

De toegang is gratis. Wel wordt er een vrijwillige bijdrage gevraagd voor de kosten van koffie/thee en de spreker.

Graag zien we jullie op dinsdag 12 november 2019.
Kees Huybers, namens “de Hooge Dorpen”.