Wandeling Loondermolenpad

Beste Heemkundeleden,

Hierbij nodig ik jullie allen van harte uit voor onze wandeling die dit jaar gaat over het

Loondermolenpad

Datum: dinsdag 23 mei 2017.
Vertrektijd: 19.00 uur.
Vertrekplaats: Café De Volmolen, Waalre
Begeleiders: Wim van Dooren en Martien van Aaken.

Dit jaar lopen we een wandeltocht, welke door Natuurmonumenten is uitgezet in het Dommeldal tussen de Volmolen en de vroegere Loondermolen onder Waalre.
De Volmolen heeft een turbulente geschiedenis achter de rug. Van een bloeiperiode via verval en enkele brandstichtingen tot de huidige molen. Nu wordt er door de kracht van het water elektriciteit opgewekt. Vroeger werd er geweven wol nabewerkt om het een vastere en sterkere weefselstructuur te geven; het zgn. “vollen”. Voorbij de camping lopen we vlak langs de Dommel. Hier kunnen we de ijsvogel tegenkomen, die zijn nesten bouwt in de steile oevers van de beek. Ook het broekbos hoort helemaal bij de natte omgeving, waar we door lopen. Verder staan er langs een deel van het pad veel populieren. Deze bomen zijn goed bestand tegen hoge waterstanden en groeien erg snel. Vroeger werd het hout veel gebruikt om er klompen van te maken, maar tegenwoordig gaat het vooral naar de pallet- en krattenindustrie. In dit gebied vloeit ook de Keersop uit in de Dommel, welke nog heel mooie natuurlijke meanders heeft.
Landgoed De Loonderhoeve ligt op het keerpunt van onze tocht. Dit is in 2014 ontstaan toen landbouwgronden werden omgezet in natuurgebied, met als doel de bestaande natuur in de Dommelvallei te versterken. Hier heeft tot aan Wereld Oorlog II de Loondermolen op de Dommel gelegen. Deze was in die tijd reeds in verval en is tijdens de bevrijding zwaar beschadigd. Na de oorlog zijn de restanten gesloopt, waardoor de molen uit het landschap verdwenen is.
Op landgoed De Loonderhoeve is ook een imker actief, die daar zijn bijenvolken houdt voor de bestuiving van planten en bloemen. Ook is daar een vispassage aangelegd, zodat de vissen weer stroomopwaarts kunnen zwemmen.
Na afloop drinken we samen nog een lekker drankje bij café De Volmolen, voordat we weer huiswaarts keren.

namens het bestuur van “De Hooge Dorpen”.